Directorate- General for Economic and Financial Affairs of Kermanshah Province               

Investment Services Center of Kermanshah

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

چرا کرمانشاه

استان کرمانشاه در ناحیه‌ای کوهستانی، با وسعت 25900 کیلومترمربع و370کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در غرب کشور واقع شده است. متوسط ارتفاع آن از سطح دریا بالغ بر1200متر است. این استان در مسیر اصلی راه‌های شرق به غرب و شمال غرب به جنوب غربی و در مسیر اصلی راه کربلا قرارگرفته است. استان كرمانشاه به سبب موقعیت جغرافیایی از آب‌وهوای متنوعی برخوردار است؛ تا جایی که آن را، استان چهارفصل می‌نامند. ازنظر جاذبه‌های باستانی و طبیعی آثار و چشم‌اندازهای بی نظیر است. بر اساس سرشماری سال 1395، این استان نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت داردکه 70 درصد آن جزء جمعیت فعال وهمچنین70 درصد شهرنشین هستند و شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان، شهری باستانی و تاریخی است که ازنظر سیاحان ، بعد از شیراز و شوش بیشترین آثار باستانی را در خود جای‌داده است. نزدیک به یک میلیون نفر در آن زندگی می کند؛ وپرجمعیت‌ترین شهر غرب کشور و کانون اصلی مراجعات ارائه خدمات به استان‌های غربی و کردستان عراق است. طبق برآوردها،شهرکرمانشاه در مرکزیت بیش از 18 میلیون نفر جمعیت به شعاع 250 کیلومتر واقع‌ شده است.

wk2

صنعت و معدن: در استان کرمانشاه بیش از 2000 طرح صنعتی نیمه‌تمام وجود دارد، سنگ‌های تزئینی، سیلیس، منگنز، مارن، دولومیت، آهک و مهمترین مواد معدنی استان هستند سنگ منطقه هرسین وفرامان شهرت جهانی دارد. 70 درصد قیر طبیعی کشور در این استان قراردارد. در زمینه صنعت فولاد، سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته و نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است. استان کرمانشاه به لطف موقعیت استراتژیک صادراتی ، نیروی کار متخصص و ارزان، شهرک های صنعتی مجهز، آب و منابع انرژی فراوان و معافیت ها و مشوقهای متعدد، برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

شرکت سیمان غرب

پتانسیل های کشاورزی: 36 در صد مساحت استان کرمانشاه را اراضی زراعی، 19.8 درصد اراضی جنگلی، 44 درصد مرتع و0.2 درصد را اراضی مسکونی تشکیل داده است. این استان ظرفیت بالای برای انواع رشته‌های مختلف زراعت و دامپروری را دارا است. کرمانشاه یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور ازلحاظ تنوع گونه‌های گیاهی است. حدود 208 گونه گیاه دارویی در این استان رشد می کند. گندم، جو، ذرت، نخود، چغندرقند مهمترین محصولات زراعی استان هستند. کرمانشاه رتبه اول سطح زیر کشت و برداشت نخود را در کشور دارد. سالانه بیش از 60 هزار تن انواع میوه‌های دیگر مانند سیب، گیلاس و گردو در استان تولید می شود. تنوع آب و هوایی سبب شده است تا محصولات مختلف در فواصل زمانی متناوب به بازار عرضه شود. با توجه به شرایط اقلیمی و خاک مناسب وتنوع آب و هوایی، استان کرمانشاه یکی ازقطب های تولید محصولات زراعی، باغی،دامی و لبنی درکشوراست. با توجه به معافیت های مالیاتی، تسهیلات ارزان، زمین مستعد و نیروی کار و دستمزد رقابتی، این استان از مزیت های بالایی برای سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی، دامپروری، بسته بندی، کشت و صنعت، صنایع تبدیلی برخوردار است.

wk6

راه، شهرسازی و خدمات شهری: استان کرمانشاه در مسیر اصلی راه‌های شرق به غرب و شمال غرب به جنوبی غربی و در مسیر اصلی ترانزیت کالا و خدمات به عراق قرار دارد. و کوتاه‌ترین فاصله را با شهر بغداد پایتخت عراق دارد. استان کرمانشاه و بخصوص شهر کرمانشاه به لطف موقعیت استراتژیک مرزی، عبور میلیونها زائر ، سابقه تاریخی، فرهنگ و هنر غنی و جاذبه های طبیعی برای سرمایه گذاری در زمینه های توسعه راهها، خطوط ریلی، قطار شهری، مجتمع های رفاهی، تفریحی و گردشگری، تله کابین ، هایپر مارکت ، پارک ها و مراکز فرهنگی مناسب است. شهرداری تخفیف هایی در زمینه اخذ عوارض و صدور پروانه و تسهیلاتی درزمینه تغییر کاربری، کاهش زمان صدور مجوز ها در طرحهای نوسازی شهری، گردشگری و پروژه های مشارکتی در نظر گرفته است.

wk3

میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری: استان کرمانشاه جاذبه ­های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بی نظیری دارد. 50 منطقه نمونه گردشگری مصوب برای ایجاد طرح‌های عظیم گردشگری با کاربری‌های متنوع توریستی دارد. تنوع آب و هوایی و معماری­ های متمایز فرصت های ویژه­ای به­منظور سرمایه­ گذاری­ با رویکرد سنتی در اختیار سرمایه­ گذاران قرار می­دهد و 14 روستای هدف گردشگری ثبت گردیده است. در حوزه صنایع‌دستی 60 رشته دارای فعالیت مستمر هستند و بالغ‌بر 4000 اثر تاریخی در استان شناسایی گردیده 2200 مورد از آنها در فهرست آثار ملی و یک مورد به عنوان اثر جهانی (بیستون) ثبت گردیده است. به لطف معافیت مالیاتی 5 ساله، دریافت عوارض و هزینه های ساخت به قیمت تعرفه صنعت و دریافت اقساطی10 ساله، معافیت تغییر کاربری ، تامین رایگان زیرساختها، این استان برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری، توریسم، ساخت هتل، بوم گردی و ... بسیار مناسب است.

wk7

بهداشت و درمان: استان کرمانشاه نسبت به شاخص استاندارد کشوربا کمبود 1655 تخت بیمارستانی مواجه است. وجود دانشگاه علوم پزشکی با 16 رشته تخصصی، ظرفیت بالای استان برای خدمات‌رسانی فوق تخصصی و آموزشی در غرب کشور، نزدیکی به کشور عراق و اقلیم کردستان ، طبیعت بکر ازنظر تنوع گیاهان دارویی و متخصصین بی نظیر در غرب کشور باعث شده که این استان بهترین مکان برای سرمایه گذاری در زمینه های ساخت بیمارستان، توریسم درمانی، شهرک سلامت، تولید تجهیزات بیمارستانی و داروسازی باشد. طرح های این بخش مشمول تسهیلاتی از جمله تامین زیر ساخت ها توسط دولت، معافیت 50 درصدی مالیاتی به مدت 10 سال و امکان استفاده از تسهیلات صندوق ارزی و فاینانس است. bem

زیر ساخت ها و حمل و نقل: راه‌های ارتباطی اعم ازجاده‌ای، ریلی و هوایی یکی ازاصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت هستند. استان کرمانشاه درمسیراصلی راه‌های شرق به غرب وشمال غرب به نواحی جنوبی ودرمسیراصلی ترانزیت کالاوخدمات به کشور عراق قرار دارد.

  • راه های زمینی: طول راه‌های زمینی استان كرمانشاه بالغ بر 2796 كيلومتراست. مسیر اصلی جاده راه کربلا از وسط استان می گذرد و این جاده از همدان به کرمانشاه و سپس به مرز خسروی امتداد می یابد. همچنین تقریبا نصف شهرک های صنعتی و هردو منطقه ویژه اقتصادی در مسیر این جاده قرار دارند.
  • راه های هوایی: فرودگاه شهیداشرفی به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه غرب کشور در شهر کرمانشاه واقع شده است. این فرودگاه قسمت اعظم نیازهای حمل‌ونقل استان‌های هم‌جوار (کردستان،ایلام،لرستان) وهمچنین زائرین عتبات عالیات رابرآورده می‌نماید. فرودگاه کرمانشاه، ظرفیت جابجایی960هزار نفر مسافر را در سال دارد.
راه های ریلی: راه‌آهن تهرانکرمانشاه خسروی درمرداد 96 به بهره‌برداری رسید. این خط آهن از تهران آغاز و باعبورازشهرهای اراک، ملایر،کنگاور،صحنه،کرمانشاه،سرپلذهاب وقصر شیرین به مرزخسروی می‌رسد و مقرر است که در آینده به راه‌آهن عراق وازآنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل ‌شود.
5901194 575

مناطق ویژه اقتصادی: مناطق ویژه به منظور تحرک در اقتصاد منطقه ای، برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در تولید و پردازش و صادرات کالا، تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجددو انتقال کالا، در محدوده ای از سرزمین اصلی ایجاد شده اند، استان کرمانشاه با موقعیت استراتژیک خود در همسایگی عراق دارای دو منطقه ویژه در شهرستانهای اسلام آباد غرب و قصر شیرین است.

منطقه ویژه اقتصادی زاگرس: این منطقه ویژه در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب و در مسیر جاده راه کربلا و خط راه آهن و در محل تلاقی جاده پرویز خان و جاده مهران و جاده خوزستان واقع شده است. در جوارآن منابع معدنی و آب فراوانی وجود دارد. منطقه ویژه زاگرس برای سرمایه گذاری در فعالیتهایی از جمله احداث صنایع فلزی و غیرفلزی، شیمیایی، صنایع تبدیلی، بسته بندی و انبارداری مناسب است.سرمایه گذاران با حداقل تشریفات واردات و صادرات مواجه می شوند.

منطقه ویژه قصر شیرین: اصلی ترین رویکردی که برای فعالیت این منطقه ویژه، تهیه اقلام موردنیاز کشور عراق است. در مقایسه با منطقه ویژه زاگرس، نقش اصلی ترانزیت و صادرات و واردات کالا را به عهده گرفته است. همچنین برای ایجاد واحدهای تولیدکننده اقلام مورنیاز کشور عراق و مثل صنایع غذایی، سلولزی، برقی و کانی غیر فلزی مناسب است. از زیر ساخت هایی مثل آب، برق، گاز و مخابرات برخوردار است و فاصله چندانی با راه اصلی و پروژه راه آهن ندارد. متولی این منطقه ویژه استانداری کرمانشاه است، لذا نهایت همکاری در تامین زیرساخت­ها و مجوزها و حق امتیازات انجام می شود.

1985468

شهرک های صنعتی: استان کرمانشاه 24 شهرک صنعتی داردکه بیش از 2 هزار هکتار زمین در اختیاردارند و بيشتر شهرکها در مسير راه اصلی و ریلی قرار دارند. استقرار در شهرک های صنعتی سرمایه گذاران را از دریافت مجوزهای مختلف بی نیاز می کند، زمین به قیمت مناسب و با پرداخت آسان و در برخی پروژه ها به صورت رایگان تحویل می شود، شهرک های صنعتی از قوانین شهرداری مثتثنی هستند همچنین زیر ساخت ها و تسهیلات کاملی از قبیل راه، آب، برق، گاز، فاضلاب صنعتی، مخابرات، اینترنت ، فیبر نوری، دفاتر بیمه، بانک، فوریت های پزشکی و خدمات فناوری را دارند.
 11

1111

wk5

گمرکات استان کرمانشاه: استان کرمانشاه 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد دو گمرک بین المللی پرویزخان وخسروی و سه بازاچه مرزی شوشمی و شیخ صله و سومار نقش تسهیل صادرات و تبادلات تجاری را برعهده دارند.

گمرک پرویز خان: این گمرک یکی از قطب‌های اقتصادی کشور است که در5کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از این گمرک می گذرد. همچنین روزانه 800 تا یک هزار دستگاه کامیون بار صادراتی از این گمرک عبور می کند، در گمرک پرویزخان اموری مثل صادرات و واردات قطعی ، ورود موقت کامیون ، خروج موقت سواری ، ترانزیت خارجی و امور مسافری انجام می گیرد.

  • قدمت گمرک خسروی به بیش از یکصد سال می رسد.مرز خسروی یکی از پایانه های رسمی و بین المللی ایران که ارتباط زمینی ایران و بخش عربی را برقرار می کند. صادرات و واردات قطعی ، ورود و خروج موقت ، ترانزیت خارجی ، امور قضایی، مسافری و تعاونی مرزنشینان از جمله رویه های مجاز گمرک خسروی هستند.

بازارچه های شوشمی (در مرز پاوه) ، شیخ صله( در جوانرود)، بازارچه مرزی سومار (در گیلانغرب) جهت انجام مبادلات مرزی پیله وران ایجاد گردیده اند و کارکرد اصلی آنها واردات و صادرات قطعی پیله وری است. سومار یکی از پایانه‌های استراتژیک استان و کوتاه‌ترین مکان بین کرمانشاه و استان دیالی عراق محسوب می‌شود.

2624522

صنایع و بنگاه های اقتصادی موجود: استان کرمانشاه1027 واحد صنعتی دارد که تقریباً یک و نیم درصد صنایع کشور را به خود اختصاص داده است در حوزه صنعت 400هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که حدود2/0سرمایه گذاری در صنایع کشور را شامل می شود. استان کرمانشاه در مقایسه با استان های دیگر از نظر تعداد واحدهای صنعتی رتبه 23، از نظر میزان سرمایه گذاری رتبه 21 و از نظر میزان اشتغال رتبه 18 را به خود اختصاص داده است. محصولات پتروشیمی، خودرو، شمش و مقاطع فولادی، تیرآهن و نبشی، نخ تایر، کابل فشار قوی، رب گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، سیمان، انواع چینی آلات بهداشتی، فرش ماشینی، انواع لبنیات، روغن خوراکی و قند مهمترین محصولات تولیدی استان هستند.

  • پتروشیمی کرمانشاه ، پتروشیمی بیستون، سیمان سامان، سیمان غرب، مجتمع جهان فولاد غرب و تعاونی 1820 از جمله مهمترین صنایع استان در بخش صنعت هستند که مجموعاً، 660 هزار تن اوره و آمونیاک، 49 هزار تن الکیل بنزین خطی، 300 هزار تن پلی اتیلن 3.6 میلیون تن سیمان، 300 هزار تن انواع میلگرد و تیر آهن و 18 هزار تن تسمه و نخ تایر تولید می کنند.همچنین سه شرکت بزرگ چینی کرد ، کاشی کاژه و کاشی بیستون در حوزه کاشی و چینی آلات فعال هستندکه مجموعاً با 966 میلیارد ریال سرمایه گذاری تقریبا 1900 نفررا مشغول به کار کرده اند و سالانه24.5 میلیون متر مکعب کاشی ، سرامیک و چینی آلات تولید می نمایند.
  • در بخش کشاورزی، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت، رژین تاک، قند بیستون و قند اسلام آباد غرب، مانیزان از جمله مهترین صنایع استان هستند.این صنایع به ترتیب 9 هزار تن روغن نباتی، 40 هزار تن رب گوجه، 145 هزار تن قند و شکرو48 هزار تن لبنیات را تولید می کنند.

nwss 181022 104339 56859

01
02
03
 
 
04
05
06

WHAT WE DO | We provide expert financial advice for businesses and individualsa

The Individual Investor should Act

Consistently as an Investor

and not as a Speculator

Headquarter

Address
Fax: (083)38383519
(083)38388044
Tell: (083)38388041
(083)38384665
Email: kermanshah@investin-ksh.ir
We are located in: Sepa-e Pasdaran Square, Keshavarz Blvd, Deputy of Economic Affairs and Investment Services Center of Kermanshah,
Site Address: www.investin-ksh.ir
Postal Code: 6715847935

Explore