اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

برگزاری اولین همایش تامین مالی غرب کشور با حضور ارکان بازار سرمایه کشور به میزبانی کرمانشاه

Screenshot 2

نخستین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور با میزبانی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و با حضور ارکان بازار سرمایه کشور در سوم آذر ماه سال جاری در استان کرمانشاه برگزار گردید.

آشنایی شرکت های تولیدی و صنعتی استان کرمانشاه و غرب کشور با شیوه های جدید تامین مالی و نحوه پذیرش در بازار سرمایه، آشنایی شرکت های دانش بنیان با قابلیت های بازار سرمایه و راهکارهای تسهیل در پذیرش آنان در بازار سرمایه، معرفی پروژه های دولتی با قابلیت مشارکت بخش خصوص به منظور استفاده از قابلیت های بازار سرمایه در جهت تکمیل و بهره برداری و در نهایت بررسی مهمترین مسائل تامین مالی کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی به منظور برون رفت از وضعیت کنونی، از مهمترین اهداف برگزاری همایش مذکور عنوان شدند. این همایش به صورت یک روزه و با حضور دکتر عشقی رییس محترم سازمان بورس کشور، دکتر گودرزی مدیر عامل محترم شرکت بورس اوراق بهادار، دکتر سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس و جمعی دیگر از مدیران ارشد بازار سرمایه و نیز استقبال گرم جناب آقای امیری مقدم استاندار محترم و مدیران دستگاههای اجرایی استان و نیز حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی در قالب چندین محور شامل بایدها و نبایدهای پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس و فرا بورس، راهمکارهای تسهیل پذیرش شرکتها در بازار سرمایه، بکارگیری ابزارهای بازار سرمایه در جهت تامین مالی پروژه های غرب کشور برگزار گردید.

از مهمتیرن مطالبات استانی مطرح شده در دیدار ارکان بازار سرمایه با مدیران ارشد استان می توان به انتخاب استان کرمانشاه به عنوان مرکز پذیرش و تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه در غرب کشور- رسیدگی ویژه به درخواست شرکت های استانی متقاضی پذیرش در بازار سرمایه، بهره گیری از ظرفیت های صندوق های تامین مالی سرمایه گذاری در جهت تامین مالی حداقل 30 پروژه و طرح عمرانی و نیز پذیرش استان به عنوان مرکز آموزش و آزمونهای بازار سرمایه در غرب کشور اشاره کرد.

دکتر عشقی رییس سازمان بورس بیان داشتند: تلاش بر این است ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه تسهیل گردد. در گذشته حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه حداقلی بود و از آنجا که این شرکتها می توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کنند تصمیم بر این است با اتخاذ راهکارهایی شرکت های دانش بنیان خصوصا شرکت هایی که کسب و کارشان در حوزه دیجیتال است بتوانند نقش موثرتری در بازار سرمایه ایفا کنند که امروزه این مهم محقق گردیده است. در این راه استفاده از ابزار تامین مالی جمعی که برای طرح های دانش بنیان خصوصا طرح های کوچک و متوسط بسیار راهگشاست دیده شده و مواردی نیز عملیاتی گردیده است.

ایشان با بیان این مهم که یکی از ماموریت های اصلی بازار سرمایه تامین مالی و کمک به تشکیل سرمایه است، اظهار کرد: در کشور ما به صورت سنتی رسم بر این بوده که عمده بار تامین مالی بر عهده سیستم بانکی باشد به طوری که بیش از 90 درصد تامین مالی طرح های اقتصادی با سیستم بانکی بوده که البته این نقش در سالهای اخیر مقداری به سمت بازار سرمایه انتقال یافته است.

در همین خصوص دکتر گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار خاطرنشان شدند: طی یک دهه گذشته سهم بازار سرمایه در تامین مالی از پنج درصد به ۲۵ درصد رسیده است و این گویای این واقعیت است که بازار سرمایه پتانسیل خوبی برای تامین مالی شرکتهای اقتصادی دارد. ایشان همچنین تاکید داشتند باید جغرافیای بازار سرمایه را به سمتی ببریم که مبتنی بر شرکت هایی باشد که براساس دانش، تولید ثروت می کنند. این مسیری است که بورس های موفق دنیا پیموده اند و پیش پای بازار سرمایه ما نیز هست و راهی جز این نداریم و لذا باید سهم شرکت های دانش بنیان را در سطح کشور و بالاخص استانهای غربی که در حال حاضر سهم ناچیزی دارند به منظور افزایش استفاده آنها از قابلیت های بازار سرمایه در تامین مالی افزایش دهیم.

بنا به اظهارات دکتر باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، در حال حاضر استان کرمانشاه از نظر حجم معاملات بورسی در رتبه 9 و از سوی دیگر از منظر بهره برداری از ظرفیت های این بازار در زمینه تامین مالی واحدهای تولیدی در رتبه 26 کشور قرار دارد که یکی از دلایل بروز این مهم می تواند ناشی از عدم شناخت کافی از ساختارهای بازار سرمایه(بورس، فرابورس ، بورس کالا و ...) در میان فعالان اقتصادی استان و ظرفیت های قابل توجه این بازار در زمینه تامین مالی طرح های اقتصادی باشد. ایشان اظهار امیدواری نمودند از آنجایی که تامین مالی، امروزه یگی از مهمترین چالش های فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار استان به شمار می آید، همایش حاضر بتواند ضمن معرفی مطلوب بازار سرمایه در میان فعالان اقتصادی، زمینه های استفاده از ظرفیت های این بازار را در جهت پویایی اقتصاد استان در حوزه تولید و تجارت بیش از پیش فراهم نماید.

اطلاعات تماس :

کرمانشاه، میدان سپاه ( نفت)- بلوار جام جم ، سر نبش خیابان کشاورز، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

كد : 083

تلفن : 38384665 - 38388041

دورنگار:   38383519

ايميل:  kermanshah@investin-ksh.ir