اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

صدور ۹ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه به ارزش ریالی بالغ بر95 هزار میلیارد طی ۵ سال اخیر

نشستخبری

فرید خلیلی معاون امور اقتصادی اداره کل امور اقتصادی ودارایی و مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه از صدور ۹ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه به ارزش ریالی بالغ بر95 هزار میلیارد طی ۵ سال در استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی ودارایی، فرید خلیلی معاون امور اقتصادی اداره کل امور اقتصادی ودارایی و مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار گردید با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اظهار نمود: اگر هر یک از بخش‌های سه گانه صنعت، کشاورزی و خدمات می‌خواهند سهم خود را در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و... افزایش دهند، راهی جز جذب وتوسعه سرمایه‌گذاری ندارند.
وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند به روش های مختلف مختلف از جمله سرمایه‌گذاری دولتی(عمدتا در حوزه زیرساخت‌ها)، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های مالی(فاینانس) و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد.
معاون امور اقتصادی اداره کل اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری نیازمند ملزومات و بسترهایی است، یکی از مهمترین این ملزومات را فراهم بودن زیرساخت‌ها اعلام کرد.
ایشان دیگر ملزومات جذب سرمایه‌گذاری را از جمله تهیه و تدوین برنامه‌های هدفمند از سوی دستگاه‌های متولی امر از جمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، حوزه خدمات و ... براساس سند آمایش سرزمینی و سایر اسناد بالادستی و وجود خلاء در این زمینه عوان داشتند و نیز بر وجود روحیه پیگیری و تلاش مجدانه در سطح مدیران دستگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذار تاکید گردید و عنوان گردید: متاسفانه عملکرد مدیران دستگاه‌ها در این زمینه به صورت سالیانه بررسی نمی‌شود تا مشخص شود سهم هر دستگاه در هر سال چقدر بوده و روند کاهشی داشته است، یا افزایشی.
خلیلی با بیان اینکه تفکیک متولیان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز یکی از ضروریات جذب سرمایه‌گذاری است، و در همین راستا خاطر نشان شدند که سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران به عنوان متولی سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۵۳ شکل گرفت تا به عنوان یک رابط و واسط بین‌المللی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در دیگر کشورها فعالیت نماید.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ برای اینکه خدمات این سازمان در تهران متمرکز نباشد، دفاتر مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌ها نیز راه‌اندازی شد که به عنوان یک رابط بین دستگاه‌های متولی سرمایه‌گذاری و همچنین یک وکیل و مشاور برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کند و این دفاتر در کنار حضور موثر و فعال در همایش‌ها و معرفی فرصت های سرمایه گذاری میبایست امور حقوقی و اجرایی سرمایه گذار خارجی را نیز تا حصول نتیجه پیگیری کنند.
معاون اقتصادی اداره کل اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه تاکید کرد: با وجود مسئولیت مهمی که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری دارد، نه چارت سازمانی مشخص، نه نیروی متخصص و نه جایگاه حقوقی برای آن تعریف نشده است.
خلیلی با بیان اینکه در استان کرمانشاه از سال ۱۳۹۵ محوریت کار مرکز خدمات سرمایه گذاری در اختیار اداره کل اقتصادی و دارایی قرار گرفت، اظهار کرد: در این سال‌ها تلاش های قابل توجهی در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام گردیده است
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه تنها در سال ۱۳۸۸ یک تجربه پروژه سرمایه‌گذاری خارجی(شرکت روژین تاک) موفق را داشته و پس از آن دیگر جذب سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم، تاکید کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون با اقداماتی که انجام شد ۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمانشاه مصوب شد و مجوز گرفت.
مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه سپس به آخرین وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان اشاره کرد و یادآور شد: بعد از پروژه روژین تاک که سال ۱۳۸۸ حدود ۱۶ میلیون دلار آورده داشت، سال ۱۳۹۶ پروژه بامداد صبا پیشرو که در زمینه نیروگاه خورشیدی فعالیت می نمود توسط سرمایه‌گذارانی از قبرس جنوبی با رقم سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر۳۴۲ هزار دلار اجرایی شد.
خلیلی پروژه مهم دیگر سرمایه‌گذاری خارجی کرمانشاه که در سال ۱۳۹۷ مجوز گرفت را بیمارستان ۷۱۴ تختخوابی ویانا با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو اعلام کرد که فعلا راکد است. وی با بیان اینکه قرار بود این پروژه با سرمایه‌ سرمایه‌گذار آلمانی اجرا شود، تاکید کرد: اجرای این پروژه منتفی نبوده و همچنان پیگیری ها درجهت اجرای طرح در جریان می باشد.
معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گلخانه "حیدرآباد" را نیز از دیگر پروژه‌های مهم سرمایه‌گذاری سال ۱۳۹۷ استان با اعتبار ۴۳ میلیون یورو دانست که قرار بود با حضور سرمایه‌گذار خارجی از ترکیه اجرا شود، اما اجرای آن فعلا منتفی است. خلیلی مشکل اصلی این پروژه را وجود معارضین برای زمین محل اجرای پروژه عنوان کرد.
ایشان با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ مجوز سرمایه‌گذاری برای پروژه کاشی و سرامیک زاگرس بیستون آسیا با سرمایه‌گذاری چینی‌ها صادر شد، گفت: سرمایه گذاری این طرح نیز ۱۰۰ میلیون یورو بوده که تا کنون ۱.۵ میلیون یورو آن وارد شده که هم اکنون در دست اجرا بوده و ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون سرمایه‌گذاران چینی برای اجرای این طرح به کرمانشاه برگشته و امیدواریم کار را به زودی از سر بگیریم.
خلیلی یکی دیگر از پروژه های مهم سرمایه‌گذاری خارجی کرمانشاه که در سال ۱۳۹۸ مصوب شد را کارخانه فروآلیاژ سیلیکون منگنز با عنوان فروآلیاژ متحد شرق آسیا اعلام کرد که برای این پروژه نیز بالغ بر ۶.۷ میلیون یورو سرمایه وارد استان شد و پروژه 100 درصد عملیاتی و به بهره برداری کامل رسیده است.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ برای کارخانه پنل های خورشیدی شن باد گستر فتح نیز با سرمایه گذاری آلمانی ها مجوز صادر شد که حجم سرمایه گذاری آن ۹۲.۵ میلیون یورو بود و هم اکنون به دلیل اینکه برای تامین آب با مشکل برخورد کرده، پیشرفتی ندارد.
به گفته این مسئول، در همین سال برای کارخانه فرآوری و سورتینگ احشا دام با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیون یورویی و سرمایه گذار آلمانی هم مجوز صادر شد ولی چون زمین مناسب برای این طرح فراهم نشد، سرمایه گذار پروژه خود را به استان فارس منتقل نمود.
مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه درباره پروژه تولید ظروف یکبار مصرف که با حضور سرمایه گذار عراقی و با اعتبار در حدود ۲.7 میلیون یورو در سال گذشته مجوزش صادر شد نیز عنوان کرد: این طرح در حال حاضردر مرحله ورود ماشین آلات می باشد.
خلیلی گفت: همچنین برای شرکت بهار دالاهو(مانیزان) نیز مجوز 900 هزار یورو سرمایه گذاری خارجی در قالب مشارکت مدنی در سال گذشته صادر شد که این سرمایه نیز اکنون جذب شده است.
وی با بیان اینکه همه این مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه علی رغم شرایط تحریم ها و در محدودیت های اعتباری انجام شده، تاکید کرد: این تعداد مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده برای کرمانشاه کافی نیست و این استان هم ظرفیت های سرمایه‌گذاری خارجی فراوانی دارد و هم چون از قافله توسعه عقب مانده نیازمند همت بلندنظرانه و تلاش های مضاعف مدیران ارشد استان جهت تامین زیرساختهای موردنیاز برای جذب سرمایه گذاری خارجی می باشد.
معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی در کرمانشاه چند پیش نیاز مهم دارد، افزود: یکی از مهمترین این نیازها تزریق منابع از سوی دولت برای بهبود زیرساخت های استان و جبران عقب ماندگی های اقتصادی استان است.
خلیلی در نظر گرفتن مشوق‌های معنادار و ویژه برای سرمایه‌گذاران را نیز ضروری دانست تا آنها تمایل داشته باشند کرمانشاه را به استان‌های دیگری که مزیت و زیرساخت بهتری دارند، ترجیح بدهند.
وی اصلاح نگاه به سرمایه گذاران را هم ضروری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه غالبی که در استان وجود دارد امنیت و منافع سرمایه گذار را نادیده و به حق نمی دانند که این نگاه باید اصلاح شود.
مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه عدم همراهی بدنه کارشناسی دستگاه‌ها با تیم مدیریتی استان در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را نیز مشکل مهمی دانست که باید مرتفع شود و عنوان کرد: متاسفانه نگاه حمایتی از سرمایه‌گذاران به خوبی از مدیران به بدنه کارشناسی دستگاه‌ها منتقل نشده است.
خلیلی همچنین خواستار پررنگ شدن بیش از پیش نقش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری شد و با بیان اینکه این مرکز با وجود همه محدودیت‌هایی که دارد به دور از بزرگنمایی در حال فعالیت است، اظهار کرد: قرار نیست در معرض پاسخگوی کم کاری هایی که در زمینه جذب سرمایه گذاری رخ می دهد باشد، زیرا مرکز خدمات سرمایه گذاری تنها نقش رابط بین دستگاه‌های اجرایی را دارد.

اطلاعات تماس :

کرمانشاه، میدان سپاه ( نفت)- بلوار جام جم ، سر نبش خیابان کشاورز، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کرمانشاه

كد : 083

تلفن : 38384665 - 38388041

دورنگار:   38383519

ايميل:  kermanshah@investin-ksh.ir